26.11.04

A l’escola de la Roser fan pessebre!

Ahir vaig anar a la reunió de pares i mares de l’escola de la Roser. Va anar molt bé, tot sigui dit de passada. Entre moltes altres coses van explicar que a l’escola s’intenten viure les tradicions i les festes populars catalanes (la castanyada, Sant Jordi, Carnestoltes...).

I van explicar que per Nadal fan la festa del pastor...
"Ep, que jo sàpiga això no és cap festa popular catalana", vaig pensar jo...
Però de seguida un pare va preguntar si a l’escola es feia pessebre. I es va respondre que sí. Que es fa un pessebre a l’aula amb al col•laboració de tots els pares i mares que hem d’anar portant les figures (si pot ser sense repetir-se, és clar...).
I un altre pare encara va preguntar que, bé, ja se sap, si algun nen o nena pregunta qui és aquella família del pessebre, doncs que què li expliquen perquè, és clar, és una cosa religiosa, i...
I la mestra, amb molt bon criteri, penso jo, va dir que als nens se’ls hi explica que, de la mateixa manera que quan a la família hi ha un naixement tots anem a conèixer el nouvingut i li portem regals, tots els personatges del pessebre van a visitar aquella família que acaba de tenir naixement.

A mi ja m’està bé que, a l’escola pública, es passi de puntetes sobre la part religiosa del pessebre. Els creients ja l’explicarem a casa, el sentit religiós del pessebre. El que no m’agradaria és que a l’escola no es fes pessebre pel seu origen religiós: això no seria propi d’una societat que volem que sigui democràtica i plural.

Ah! I per la festa del pastor, que no deixa de ser celebració del Nadal a l’escola, als nens i nenes els hi expliquen el conte del pastor. Amb un escenari de fons que sembla talment un pessebre, el conte narra les vicissituds d’un pastor. Un pastor que tenia tres ovelles i totes tres les estan segrestades per un dimoni dolent en una cova. El pastor les busca i va preguntant a personatges del pessebre (al pescador, al caganer...) si les han vistes. Ningú sap donar-li raó dels xaiets però, finalment, el pastor troba la cova i, després de lluitar amb el dimoni dolent, recupera les seves ovelles...

Jo estic molt content que a l’escola de la Roser hi facin pessebre per Nadal!